Un estudi de la URV proposa quatre línies d’actuació prioritàries per recuperar l’atractiu comercial de Tortosa. El treball, realitzat per la Càtedra d’Economia Local i Regional de la Universitat Rovira i Virgili (URV) a Terres de l’Ebre, constata la pèrdua de pes de Tortosa com a centre comercial de referència al territori.
Segons l’estudi de la Càtedra d’Economia Local i Regional de la URV, un 73% dels enquestats considera que Tortosa ha perdut la seva capitalitat comercial a les Terres de l’Ebre. Aquesta percepció és especialment accentuada entre la població de més de 60 anys.
L’estudi, presentat aquest dijous a l’Aula Magna del Campus Terres de l’Ebre, es centra per primera vegada en els hàbits de consum a través d’una enquesta a 200 persones residents i evidencia que, mentre que Tortosa conserva pes en sectors quotidians com alimentació, restauració i moda, ha perdut força en àmbits estratègics com tecnologia, telecomunicacions i productes culturals. Els joves de 18 a 24 anys són els que més compren fora de la ciutat, majoritàriament a Tarragona i Barcelona, un fet que pot comportar una pèrdua progressiva de clients potencials en el futur.
El comerç electrònic també té un impacte notable. Un 73% dels enquestats compra moda i complements per internet, i més d’un 30% adquireix en línia equipament esportiu i serveis de telecomunicacions. La problemàtica que no és exclusivament local”, sinó una tendència global des de l’aparició del comerç en línia,
Els autors de l’estudi assenyalen que aquesta tendència obliga el comerç local a adaptar-se als nous hàbits de consum si vol mantenir-se competitiu. Davant d’aquesta situació, l’estudi proposa diverses mesures per reactivar el comerç de la ciutat. La modernització de l’oferta i la introducció de noves marques i establiments especialitzats són claus, així com la dinamització amb campanyes i experiències de compra més atractives. Un dels autors de l’estudi, Pau Galiana, apunta que calen estratègies conjuntes per dinamitzar el comerç local…
Segons l’estudi, Els consumidors també reclamen millores en les infraestructures comercials: un 84% demana més i millors aparcaments, mentre que un 78% considera prioritària una major seguretat als carrers comercials.
Els autors de l’estudi, Pau Galiana i Xavier Molina, recorden que la recuperació del comerç tortosí no pot plantejar-se amb els mateixos termes de fa vint anys. Insisteixen en la necessitat d’una estratègia compartida entre l’Ajuntament i els comerciants, basada en el Pla Estratègic de Tortosa 2020-2030. Tot i que algunes accions ja s’han implementat, moltes línies estratègiques continuen pendents
La Càtedra d’Economia Local de la URV té el propòsit d’ampliar aquest estudi enguany, o l’any que ve, amb un estudi de percepció sobre la capitalitat comercial de Tortosa dels consumidors ebrencs.